Veckans lediga dag

1kommentarer

Idag är jag alltså ledig. Sovit lite längre än jag brukar, insett att kroppen har träningsvärk. Nu ska jag snart byta om och springa en sväng. 6km på 36minuter och sedan lite styrka står på programmet idag. Efter det ska jag iväg och käka lunch med väninnan och hälsa på hennes lilla guldklimp.

Igår på gymet satt en lapp uppsatt på en dörr till ett solarie, texten löd: Detta solariet är ur funktion men felanmälan är gjord. Jag undrar om det är skånskan som fått för stort inflytande på vårt skriftpråk? Eller är det grammatiskt korrekt att använda "detta" fölljt av bestämd form? För mig skulle det istället heta "Det här solariet" eller "Detta solarie". Men jag vet inte...

Funderar också över ordet "onödvändigt". Är det inte lite onödigt att göra ett o-ord av nödvändigt när ordet onödigt redan finns? Men jag vet inte...

1 kommentarer

carro

09 Dec 2008 12:48

Du har så rätt, något fel är det!

Kommentera

Publiceras ej