Pinsamt Sverige

0kommentarer

Den ena efter den andra verkar ha lagt sin röst i EU-valet på ett parti vars hjärtefråga handlar om att snåltanka musik, filmer och allt vad det nu är som folk snåltankar. Jag är inte så politiskt insatt men jag förstår så mycket som att vilket parti som än får de där eftertraktade(?) platserna inte kommer sitta där och driva sin hjärtefråga enbart men känslan jag får är att väldigt många röstat på just Piratpartiet för att de driver just frågan om snåltankning. Man har alltså använt EU-valet till att rösta i en sakfråga på något konstigt sätt.

För min hjärna är det mycket att hålla reda på när det gäller maktordningen i EU och jag ska därför inte påstå att jag förstår allt. Men jag håller med om det där att EU borde jobba med de stora frågorna och inte storleken på Gurkor och Jordgubbar.

Och jag, opolitiska lilla varelse, känner en oro för Sverige. Var är vi på väg om ungdomar (som jag tror merparten av Piratpartiets anhängare är) inte tar reda på mer än partiets huvudfråga är innan de går till valurnan? Eller tycker så många på fullaste allvar att snåltankning är en så viktig fråga? I så fall kanske jag faktiskt blir ännu mer orolig...

Kommentera

Publiceras ej