Kan Hitler ha varit älskvärd?

2kommentarer

Började fundera alldeles nyss vad man egentligen menar med att man gillar/ogillar en människa?!

Jag försöker att inte ha känslor för folk förrän jag känner dem. Eller i alla fall inga negativa känslor, det är ogillande man måste förtjäna inte gillande. Sen är det klart att man aldrig helt kommer ifrån att ha förutfattade meningar om folk, man målar upp bilder av hur de är och sådär. -Något som man nog ska passa sig väldigt noga för dock!

Men om jag gillar en människa, bryr jag mig om vad den personen tycker och tänker då?! Kan jag gilla en människa som tycker en massa som inte jag tycker?! Kan jag ogilla en människa bara för att den har ett annat sätt att tänka än jag?! Nej, just jag kan nog faktiskt inte göra just det! Jag skulle nog kunna gilla de allra flesta "-ister" om man säger så, det tror jag i alla fall! Jag har nog inte träffat någon som jag inte kunnat gilla för att han eller hon haft vissa åsikter eller saknat ett speciellt sätt att se på världen vi lever i.

Vad som däremot har kunnat få mig att ogilla en människa har mer med egenskaper och personlighet att göra. Jag tror ändå att det jag vill säga är att det någonstans är en stor skillnad på vem jag är och vilka åsikter jag har! Personlighet och åsikter är inte samma sak för mig och jag bryr mig inte så mycket om åsikterna som jag bryr mig om personligheten tror jag.

Man burkar ju säga om folk att "Hon är en kvinna med en enormt stark personlighet" eller "Hon är en kvinna med enormt starka åsikter". Alltså måste där finnas en betydande skillnad mellan personlighet och åsikt och ofta känner jag en persons åsikter men vet inte ett skvatt om dess personlighet... Det är då jag inte anser mig ha rätt att ogilla den personen...

Sedan kan man säkert hävda att ens personlighet påverkas av de åsikter man har men den diskussionen tänker jag inte lägga min lilla näsa i för jag vet fortfarande att jag KAN gilla en människa utan att gilla hans eller hennes åsikter!

Alltså skulle jag kanske kunna gilla Bush och kanske kanske kanske till och med Hitler...???



2 kommentarer

Anonym

31 May 2006 13:00

Dostojevskij har väl skrivit en bok om en som inte vill ogilla nånannan, den heter idioten.

mymlan

31 May 2006 20:14

:)
Jag har skrivit en del om just det här... utifrån Hitler.
Självklart var han älskvärd, som vem som helst av oss, kanske mer än många andra. För dem som kände honom, personligen...

Kommentera

Publiceras ej