Varning för bredbandsbolaget!

1kommentarer

För tre månader sedan flyttade vi och då begärde vi samtidigt flytt av vårat bredbandsabonemang som vi har hos bredbandsbolaget. Den flytten skulle ta ungefär 6-10 veckor och kosta knappt 500:-
So far so good!

Via mail (Ironiskt nog när man väntar på att få sitt bredband flyttat antas det tydligen ändå att man har tillgång till internet något som kanske de flesta har men jag ändå anser vara fräckt av bredbandsbolaget att ta för givet) fick vi information om man kan gå in på bredbandsbolaget.se för att se leveransstatus på flytten. Där kunde man läsa att vårat bredband minsann skulle vara inkopplat under vecka 18.
So far so good!

Vecka 18 kom och och gick och fortfarande inget bredband. En vacker dag damp det i alla fall ner en faktura från bredbandsbolaget. Av den fakturan framgick att vårat bredband varit uppkopplat sedan den 24april. Äntligen tänkte vi och slet fram modemet för att surfa, men ack vad det inte fungerade. Vi ringde till någon sorts support-kille som gjode någon grundläggande kontroll som gick ut på att kolla om vi till exempel satt in sladden till vårat trådlösa modem rätt i datorn. Självklart var det inte hos oss det var fel så de skulle skicka ut en tekniker till telestationen. Efter ett påpekande från min sida om det ironiska i att de meddelar via mail att mitt bredband fungerar lovade killen att denna gång skulle de meddela mig genom ett mobilsamtal.
So far so good!


Teknikern kom och gick och hittade inget fel i telestationen, en ny tekniker måste bokas för att komma in i vårt hem och kolla våra jack och dylikt. Dessa tekniker jobbar bara 8-16 vilket innebär att man måste ta ledigt från jobbet för att få sitt bredband inkopplat. (Kom ihåg att vi redan betalat nästan 500:- för att få vårat bredband flyttat... Det var tydligen inte nog utan jag ska betala med min arbetstid också!)
So far beginning to be no good at all!

Jag ringer till bredbandsbolaget för att göra plågan kort genom att säga upp mitt abonemang med omedelbar verkan. Men den gubben gick inte eftersom de menar att jag har tre månaders uppsägningstid. Jag ska alltså betala i tre månader för att jag inte vill ha något som inte fungerar. Jag föreslår att kvitta de tre månaderna mot den tid vi nu varit utan bredband vilket tydligen inte är möjligt. Istället ska de självklart dra av på kommande fakturor för den tid vi varit utan. Jag känner inte att det räcker som kompensation riktigt så beslutet blir att de får lägga pengar på tekniker som ska lägga tid på att komma hit istället för att bara avsluta alltihop. Jag talar även om att vi i så fall kommer att säga upp bredbandet samma dag teknikern får det att fungera eftersom vi är så missnöjda med bredbandsbolaget.
So far really bad!

Den andra teknikern kom och gick men hittade inget fel vare sig på våra grejjer eller i telestationen. En annan tekniker som kollar bredbandsbolagets grejjer måste komma. Ännu en gång måste jag offra min arbetstid för att vara hemma och ta emot en tekniker. Jag vägrar offra mina flextimmar på detta så den första tid som fanns som passade mig var 8:e juni.
So far we've come!

Fortsättning följer!

1 kommentarer

carro

23 May 2007 23:50

Sade upp vårt bredbandsabonnemang hos Optimal av en liknande anledning. Bytte då till bredbandsbolaget. Varit nöjda hittills, men men. Känns som att det uppenbarligen är VÄLDIGT svårt för en bredbandsleverantör att flytta ett abonnemang, men VÄLDIGT enkelt att starta ett nytt. Totalt tjänar man alltså på att säga upp sig och sedan ringa dagen efter och teckna nytt. Helt sjukt.

Kommentera

Publiceras ej