Solen i ögonen

0kommentarer



Jag vet inte vad det är med de där sångerna som han knåpat ihop på något hotellrum i någon stad någonstans men de gör något där inne magtrakten på mig som jag inte riktigt kan beskriva. Det är lustigt att första gången Väninnan frågade mig om jag visste vem Lars Winnerbäck var blev mitt svar en motfråga om han gått på en av stadens högstadieskolor...
-Njeeaej, alltså... Jag menar...

Sedan dess har det gått en herrans massa år och idag framkallar många av den där underliga mannens texter minnen hos mig. Jag kan inte välja en favoritlåt eller en favorittextrad, det finns alldeles för många! Den låten som gick på repeat när jag väl fått tag på den där skivan som Väninnan pratade om den där vårdagen i Småstaden var "Jag vill gå hem med dig". Den och "Lovesong" med de underbara textraderna;

För man saknar sånt som man inte har
men vi har fortfarande långa vägar kvar
Jag har lärt mig att längta är bättre än att ha
För man saknar inte sånt som man har

Och flera år senare när Favoriten tillbringade tre månader på andra sidan Atlanten var det "Kom ihåg mig" som gick varm. Någon har också sagt att "Tvivel" är en väldigt bra beskriving på Favoritens och mitt en gång i tiden alldeles hopplösa distansförhållande utan slut.

Det kallas tvivel, det där som stör
Det kallas för en klump i magen och ett konstigt humör
och jag ser hur du tänker på nåt
hur du längtar dig bort
som en fågel i bur
En obehaglig distans
en konstig känsla nånstans
Det känns tomt - eller hur?


Men just nu är de textrader som snurrar i mitt huvud efter att sett alla små snuttar från sommarturnén i programmet Solen i ögonen på SVT;

Det sägs att kärlek lovar stort men håller tunt
Du kan kalla det förnuft men aldrig sunt
Det är sagt av nån stackare som aldrig ramlat runt
Med dig, med dig, med dig




Kommentera

Publiceras ej