Det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder...

0kommentarer

"...jag skulle behöva en guide till vad man ska springa i för kläder i olika väder och var man kan hitta dessa kläder till ett rimligt pris." -Lolly

Min absoluta huvudregel när det gäller kläder för löpning är ingen bomull närmast kroppen, om ens bomull alls. Bomull är mjukt och skönt ja visst men det suger åt sig fukt som en disktrasa och när sedan vinden blåser rakt igenom blir det väldigt kallt. Spara den där sköna bomullströjan tills du är duschad och klar efter ditt träningspass, det är tillfället den är bäst lämpad för.

Vidare kan man väl säga att min löparstass består av tre delar i princip. Tajts, lång- eller kortärmad tröja i funktionsmaterial och löparjacka. Det är själva grunden som sedan anpassas efter väder och vind. Nu på hösten blir det en lite tunnare löpjacka ller en långärmad tröja som är lite högre i halsen, en kortärmad tröja och långa tajts. Lite längre fram kommer jag byta den tunnare jackan mot en windstopper-jacka och långärmad tröja under. Så småningom kompletterar jag tajtsen med underställ eller byter ut dem mot vintertajts som är lite tjockare eller har windstopper-tyg på framsida lår. När temperaturen kryper ner mot nollan åker även en tunn mössa och ett par löparvantar på.

Jag gillar Nikes kläder. Tycker man får bra kvalité för rimligt pris. Själv har jag lite rabatt på både Löplabbet och Runner's store. Annars brukar jag passa på på mässorna som hålls i samband med de olika loppen jag springer, där är det ofta lite bättre priser.

Lägg en liten extra slant på riktiga löparstrumpor är ett annat tips! Har du inte provat sådana ännu kommer du förstå skillnaden när du gör det! Mina favoriter kommer från Seger och Nike.

Kommentera

Publiceras ej