En bild säger mer än tusen ord

6kommentarer

Det är det här med bilder på nätet och att tro sig kunna begränsa vem som kan se dem med olika metoder. Jag vet inte riktigt vad jag tror ska hände med bilder men såhär tänker jag i alla fall, hoppas ni förstår mina liknelser:

Att lägga ut en bild på nätet är för mig ungefär som att sätta upp en affisch någonstans ute på stan. Så fort den sitter där har jag ingen som helst kontroll över vem som går förbi och ser den. Säkert går de allra flesta förbi utan att ens lägga märke till min lilla affisch men jag kan inte veta. Hur många går förbi och fotar min affisch? Kanske någon rent av stannar och sliter ner bilden för att ta med den hem?

Såklart kan jag välja att sätta upp affischen någonstans där endast behöriga äga tillträde, kanske på anslagstavlan i trapphuset. Vi har ju portkod och här ska bara de som bor här vistas. Men det händer att min granne får besök ibland och det händer att postgubben har koden och det händer att porten rent av ställs upp så vem som helst kan gå in. Kanske någon av mina grannar snor min affisch och plötsligt finns den överallt utan att jag förstår hur.

I mitt hem, som jag öppnar upp för de jag vill, kan jag självklart sätta upp vad jag vill på väggen. Men så plötsligt en dag går otroligt nog diskmaskinen sönder och rörmokaren måste komma. Eller så hamnar en huvudnyckel på vift. Kanske komma jag hem en dag och har haft inbrott, saknas gör alla mina tavlor. En tid senare dyker kopior av dem upp här och där. Visst kan jag märka min bild med någon sorts signatur så att det syns att den är min. Men vad gör det för skillnad?!

Som jag sade från början så skiter säkert de allra flesta i mina bilder och det skulle inte hända ett skit om jag fritt lade ut bilder. Men det är ändå så att den där huvudnyckeln finns till de allra flesta lås.

6 kommentarer

carro

17 Apr 2011 10:41

Frågan är väl vad det är för bild du sitter och suger på om du skall lägga upp!? Väldigt nyfiken blir jag...hehe.



Nä,men såklart kan man ha livrem och hängslen och ändå tappa byxorna, men jag tycker att man får göra någon sorts uppskattning av risken att någon lämnar ut portkoden till kompisen och att de då får se din affisch. Har man valt affischen lite med omsorg, märkt den så att det ändå framgår att den är stulen om den blir stulen, samt satt den på en anslagstacla som bombarderas med affischer varje dag, tror jag att risken att något skulle hända är försvinnande liten.



Med lösen ser du ju i statistiken hur många som varit inne, det kan du ju matcha mot hur många som fått lösen. Om de sedan väljer att visa skärmen för någon annan kanske inte är hela världen om du litar på deras omdöme.



Kram

josephine- tävlingar på bloggen!

17 Apr 2011 10:49

kikar in på din blogg hoppas du kikar in på min :P

beciell

17 Apr 2011 11:32

Passa på att fynda ett par helt nya Rayban solglasögon på min bloppis (Samma modell som Kenza precis köpte för 1300 kr. Jag säljer mina för 550 kronor, frakt inräknad!) Först till kvarn. Passa på att köpa sommarens snyggaste solbrillor :) http://beciell.blogg.se/2011/april/saljes-rayban-wayfarer-rb2140-samma-modell.html

Emily

17 Apr 2011 11:51

Man ska definitivt vara försiktig med vad man lägger ut, jag lägger aldrig ut någonting som jag inte skulle stå för om det hamnade på någon konstig sida. Exempelvis skulle jag aldrig lägga ut bilder på kompisar eller så om de inte vill det. Synd att det är många som gör det i alla fall, och som inte tänker på att vem som hellst kan se bilderna.

c

18 Apr 2011 09:22

Och om man tar och struntar i hela bilddiskussionen kan ju ett lösen vara bra för att slippa alla reklam-kommentarer. :)

Sexan

19 Apr 2011 11:54

Jag tycker du sköter det riktigt bra hittills!

Kommentera

Publiceras ej