Plankat -ett inlägg med långa meningar

1kommentarer

Att vara ny i stan är inte helt lätt alla gånger. Förra veckan skulle vi iväg för att fixa lite ärenden, regnet föll så vi tog buss. Efter att jag bett tjejen som redan var på bussen med vagn och som inte gjorde minsta antydan till att maka på sig eller sin vagn som tog upp hela vagnutrymmet att vrida sin vagn så jag också kunde komma med och hon och tre till pekade på det andra vagnutrymmet till höger om dörren med en blick som sa både det ena och det andra stegade jag fram till chauffören för att fråga hur det var med biljett. Jag är van att åka gratis på bussar med vagn och frågade om samma regler gällde här. När jag väl lyckats få ett svar jag (trodde att jag) förstod ställde jag mig skamsen och utittad vid min vagn i tron att man åker gratis med vagn vilket jag gjort sedan dess.

Idag var vi iväg igen och jag körde lite mer självsäkert in min vagn i utrymmet till höger om dörren eftersom det rakt fram var fullt. Jag är inte van vid bussmodeller som har det där utrymmet till höger kanske jag ska säga också. Jag står där och så får jag syn på hur chauffören börjar söka kontakt med mig i backspegeln. När han vänder sig om och ropar ifall jag inte ska köpa eller visa någon biljett svarar jag att jag väl åker gratis med vagn?

-Va? Jag förstår inte vad du säger...
Jag går fram och ställer mig närmre, vet inte hur många ögon som följde mina steg men ungefär lika många öron lyssnade på tjejen som är ny i stan.
-Man åker inte gratis med vagn?
-Förlåt, men jag förstår inte?
-Barnvagn, jag har vagn, man åker alltså inte gratis med...?
Busschauffören skrattar
-Du måste ha en biljett
-Även fast man har vagn. För en annan chaufför jag frågade sade att det var gratis med vagn.
-Ja, det är gratis men du måste ha en biljett.
-Är det gratis eller måste jag ha biljett?
-Du måste ha biljett.
-Jaha, så jag måste ha biljett men själva vagnen är gratis?
-Ja, exakt så är det du måste ha biljett.
Nu får jag min SMS-biljett jag under samtalet beställt och visar den
-Är det första gången du åker buss?
-Nej, men jag är inte härifrån och jag frågade förut och då sade de till mig att det var gratis.
-Ja, det är gratis men du måste ha biljett.
-Okej, tack, såg du min biljett nu?
-Ja
-Okej, ha en bra dag!

1 kommentarer

Lina

19 Dec 2011 22:39

Tycker att det borde vara nationella "bussregler" som gäller för att åka med barnvagn. Fick världens skrattsalva emot mig när jag gjorde samma misstag när vi fyttade från huvudstaden och hemåt igen. - Men här är det ju inte så många som åker, såklart du ska betala...". Såklart och såklart vet jag inte men snart blir det alltså gratisåkning igen då... Hoppas ni har det bra annars! Kram

Kommentera

Publiceras ej