Löptips

2kommentarer

Blir en del löpband för min del just nu. Har gått från att vara en löpbandhatare till att faktiskt tycka det är helt okej. Blir aldrig samma sak som att komma ut en runda i friska luften men det är ändå inte pest och pina längre och jag är inte uttråkad efter tre minuter som jag var förut.

Allra bäst på löpbandet tycker jag det är när man leker med farten. Idag körde jag till exempel ett stegrat pass på fyrtio minuter. Började i uppvärmningstempo fem minuter för att sedan höja kilometerfarten med cirka tio sekunder var femte minut tills jag ökat kilometerfarten med en minut.

Annars gillar jag något som på marathon.se kallas för jojo-pass. Man värmer såklart upp först, alltid värma upp! Sedan springer man varannan femhundring snabbt och varannan långsam. Vad som är snabbt och långsamt beror på hur tränad du är. Kan vara gå femhundra meter-jogga femhundra meter. Brukar göra tio femhundringar så det blir fem kilometer men även där kan man göra färre om man inte vill springa så långt. Eller kanske korta ner till trehundra meter och köra i ett högre tempo. Ibland lägger jag även in en längre sträcka snabbt mitt i.
(ex: 500m 5.45 - 500m 5.15 x2, 1km 5.30, 500m 5.45 - 500m 5.15)

Springer man med musik i lurarna kan man höja farten/motlutet varje låt eller köra varannan låt snabbt/långsamt eller höja varje gång de sjunger refrängen/orden låten heter. Tv vid löpbandet ger också möjligeheter att leka med farten...

Idag ska jag prova något nytt för mig på löpbandet, nämligen backträning. Får se hur det går!

2 kommentarer

Lina

10 Mar 2012 07:53

På måndag skakaghoppaupp på bandet då ska jag testa ditt tips Med varannan fem hundring snabbt/ långsamt men kattor haglet trehundra första gången! Tack!

Lina

10 Mar 2012 07:57

Ojdå att lämna kommentarer nyvaken kanske man ska akta sig för när man ser ovanstående haha. Men jag tror att det kanske framgår att jag är tacksam för ditt tips och ska testa det med tre hundringar första gången ;)

Kommentera

Publiceras ej